مقالات آرشیو خبر ها
بررسی عملکرد بازیکنان: بانوی پیر حق دارد نگران از دست دادن آلواریتو باشد

بررسی عملکرد بازیکنان: بانوی پیر حق دارد نگران از دست دادن آلواریتو باشد

سایت فوتبال لیکس یک ماه پیش از توافق بین یوونتوس و رئال مادرید پرده برداشت، سیاه و سفید، واضح و در معرض دید همه. مبلغ این انتقال 20 میلیون یورو بوده است و در چهار قسط پرداخت خواهد شد، اگر بخواهیم دقیق تر باشیم، تمام مبلغی که یوونتوس فصل قبل ― بدون در نظر گرفتن حقوق ― پرداخت کرده بود 4 میلیون یورو بوده است، چقدر برای رئال مادرید آزار دهنده بود که موراتا در دو بازی رفت و برگشت به آنها گلزنی کرد.

 

اما جزئیاتی که همه می خواستند در موردش بدانند حق باز خرید رئال مادرید بود. برای دو هفته ― بین 1 تا 15 جولای ― رئال می تواند این بند را فعال کند. معیارهای تعیین قیمت موراتا به این شکل است: اگر کمتر از 25٪ بازی های یوونتوس را به میدان برود یوونتوس تنها 20 میلیون یورو دریافت می کند، اگر بین 25 تا 50٪ بازی ها حضور داشته باشد، 25 و اگر بیش از 50٪ بازی ها در ترکیب باشد، رئال 30 میلیون یورو باید روی میز بگذارد.

 

و منظور از بازی کردن، حضور حداقل 45 دقیقه ای در میدان مسابقه است، در حال حاضر موراتا در 52٪ از بازی های یوونتوس چنین شرایطی را احراز کرده، پس رئال اگر می خواد او را به برنابئو برگرداند باید 30 میلیون یورو را به صورت کامل به یووه پرداخت کند. این صحبت غیر علمی است، اما ترانسفرمارکت قیمت تخمینی موراتا را 23 میلیون یورو تعیین کرده است. یوونتوس روی کاغذ با بازگرداندن موراتا می تواند مبلغ بیشتری را به جیب بزند، اما با این همه احتمالا شما هم موافقید که موراتا بیشتر از این حرف ها می ارزد.

 

عملکرد او در دور برگشت مسابقه ی هیجان انگیز یوونتوس و بایرن در بزرگترین صحنه ی رقابت های اروپایی باعث شده تا همه در مورد او حرف بزنند، سرعت او در ضد حمله، چیپ دیدنیش که به اشتباه آفساید اعلام شد و آگاهی و خونسردیش وقتی در آخرین لحظه کوادرادو را برای دادن پاس انتخاب کرد در حالیکه قبلش عملا از باکس خودی تا تا باکس حریف یک تنه جلو رفته بود، باعث شد بهترین بازیکن یوونتوسی حاضر در زمین باشد.

 

 مجموع گل و پاس گل بازیکنان یووه در دو فصل اخیر در لیگ قهرمانان 

 

تا کنون به نظر می رسد که موراتا زیر همان ستاره ای که زیبی بونیک به دنیا امده متولد شده است، رییس سابق یوونتوس جیانی آنیلی عادت داشت که بونیک را ― Bello di Notte ― زیبای شب خطاب کند، چرا که او همیشه بهترین بازی هایش را برای مهم ترین مسابقات ذخیره میکرد و یادمان باشد که چیزی که از شروع دوره ی حرفه ای موراتا در یوونتوس به یاد می آوریم وقتی بود که او در هر دوبازی رفت و برگشت برابر بروسیا دورتموند گلزنی کرد. او سپس با رکورد الساندرو دلپیرو در گلزنی در 5 بازی اروپایی برابری کرد که شامل هر دوبازی رفت و برگشت در نیمه نهایی لیگ قهرمانان برابر رئال و یکی هم در فینال برابر بارسا خواهد شد، گل فوق العاده زیبایش برابر منچستر سیتی و گل اول بازی یوونتوس و سویا در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا می شود.

 

بازی خوب موراتا برابر بایرن و تکرارش برابر تورینو، هواداران یوونتوس را هیجان زده کرد، چرا که همه نگران بودند که موراتا مدتی است که دارد بد بازی می کند. این که بگوییم فصل دوم او در تورین پیچیده بوده است، کتمان حقیقت است. (خیلی بدتر از این حرف ها بود.) موراتا هنوز جوان است، او در ماه اکتبر 23 ساله شده است. او دیگر یه جوان آینده دار و یا ذخیره ی دوستش فرناندو یورنته نیست، فشاری که روی او به عنوان بازیکن ثابت بیشتر شده است. انتظارات از او بالاست و و همه فکر می کردند که بعد از اینکه نام های بزرگی در تابستان تیم را ترک کردند، او مهمترین مهاجم تیم خواهد بود. شروع افتضاح فصل توسط یوونتوس هم کمکی به او نکرد و دشواری های ابتدای فصل هم باعث «درد و رنج» بسیاری شد و او «نمی توانست هیچ ثباتی پیدا کند.» موراتا تا ماه دسامبر هرگز 90 دقیقه به طور کامل بازی نکرد، البته بخشی به این خاطر است که الگری عاشق تعویض است.

 

مشکلاتی هم در زندگی شخصیش داشت ― او با نامزدش به هم زده بود ― و این گفته می شد که او را بسیار تخت تاثیر قرارداده است. اما شاید رابطه ای که او روی زمین از دستش داده بود تاثیر بیشتری داشت. موراتا زوجش در خط حمله کارلوس توز را از دست داده بود. بعد از اینکه بازی کردن کنارش را یاد گرفته بود و توانست یک زوج نیرومند تشکیل دهد، حالا باید از اول شروع می کرد. رفتن پیرلو هم مشکل ساز بود، پاس های چشم بسته ی او کنار فرارهای موراتا بخش مهمی از بازی آلوارو بود، حالا هر دوی آنها رفته بودند. در مورد یورنته چطور؟ درست است که او جایگاهش در تیم را به هموطنش باخت اما آنها دوست های صمیمی بودند، غول نجیب ماتادور همیشه منبع بی نهایتی از حمایت برای او و جایش خالی بود.

 

وقتی بازی موراتا را نگاه می کردیم به نظر می رسید که تمام وزن جهان را روی دوشش دارد، هیچ چیز به نفع او نبود. اینکه به عنوان یک وینگر در سمت چپ بازی کند، باعث میشد که مثل الکسی استاخوف (‌ معدنچی معروف روسی) ‌ زحمت بکشد و به همین خاطر وقتی که به مکان مناسب برای گل زدن می رسید، دیگر توان لازم برای گلزنی را نداشت.

 

برای من دوره ی بسیار سختی بود، بیرون از زمین هم همین طور، خیلی خب می شد اگر می توانستم که مشکلات را همان بیرون رها کنم، اما نمی توانستم.

 

20 بازی گذشت و او گل نزد، بیست تا!

 

نقطه ی عطف به گفته ی موراتا وقتی بود که با کاپیتانش جیجی بوفون صحبت کرد:

 

بوفون خیلی مهم بود، یک روز او من را به کناری کشید و گفت: اینقدر برای خودت غصه نخور، برو نشان بده که چه کسی هستی.

 

موراتا بعد از آن در دور رفت بازی یوونتوس و اینتر در نیمه نهایی جام حذفی دو گل زد، 4 روز بعدش مقابل کیه وو دو گل دیگر زد، وقتی فصل ها عوض می شوند، موراتا هم تغییر می کند، به نظر میرسید که او در فصل بهار زنده می شود به قول ایتالیایی ها: The primavera makes him a primo vero (بهار او را تبدیل به درجه ی یک واقعی می کند.) ، بله، یک مهاجم درجه ی یک واقعی.

 

مقایسه ی عملکرد در دو نیم فصل اول و دوم در طول این ۲ فصل ، آلواریتو همیشه در نیم فصل دوم خیلی بهتر است

 

این را در نظر بگیرید: او در نیمه ی اول فصل قبل، 1 گل در هر 190 دقیقه، در نیمه ی دوم فصل این را به هر 145 دقیقه کاهش داده است. در این فصل هم این الگو حودش را تکرار می کند، در نیمه ی ابتدایی او هر 253 دقیقه یک گل زد، اما هم اکنون آن را به هر 152 دقیقه کاهش داده است.

 

اگر رئال بخواهد موراتا را برگرداند به چه معنا خواهد بود؟ به این معنا که یکی از بین رونالدو، بیل یا بنزما مادرید را ترک خواهد کرد؟ رئال به خاطر محرومیت تنها همین تابستان برای بازگرداندن او فرصت دارند، با توجه به ارزهاش موراتا، یوونتوس نمی خواهد او را برگرداند، اما شاید برای دلداری دادن به خودشان برای خرید ایسکو و یا بنزما شروع به مذاکره کنند. اما یوونتوس موراتا رو جزء مهمی از آینده اش می داند، او یکی از پیش روهای بانوی پیر است، بانو «InnaMorata» و یا «عاشق» شماره ی 9 اسپانیایی اش است.

 

Whoscored.com


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: